Geen Goederen over het IJsselspoor

Expertmeeting D66 Gelderland geeft nieuwe inzichten in problematiek toename goederenvervoer IJssellijn

 
Op zaterdag 5 februari vond in bezoekerscentrum Veluwezoom te Rheden een expertmeeting plaats georganiseerd door D66 Gelderland. Aanleiding van de meeting is de reuring omtrent de plannen uit Den Haag over het Programma Hoogfrequent Spoor dat ervoor zorgt dat het goederenvervoer over de IJssellijn zal toenemen tot 90 goederentreinen per dag. Conclusie van de meeting is dat Provincie Gelderland in de nieuwe statenperiode het voortouw moet nemen in de ontwikkeling van een kwaliteitsnetwerk om het goederenvervoer in goede banen te leiden.

Experts bevestigden tijdens de meeting dat het onrealistisch is om de IJssellijn in aanzienlijke mate voor goederenvervoer te gebruiken, maar men juist zou moeten inzetten én investeren in multimodaal goederenvervoer. Vervoer over water, het beter benutten van de Betuweroute en een Euregionale benadering vormen onder andere kansen. Thijs van den Heuvel (BCTN) benoemde dit laatste als volgt: “de grootste haven van Duitsland is Rotterdam”. Het verbeteren van het spoor in Duitsland van Zevenaar tot Oberhausen is een goede oplossing. Daarnaast heeft Duitsland nog veel ongebruikte tracés die weer in gebruik genomen kunnen worden.  Gelderland zou zelfs haar vermogen kunnen inzetten om rentedragend te investeren in plaats van zonder voorwaarden Duitse staatsleningen te kopen. 

Lijsttrekker van D66 Gelderland voor de aankomende Statenverkiezingen Michiel Scheffer sloot de meeting af door aan te geven dat het kabinet eerst het spoorboekloos rijden uitvond en daarna de gevolgen vergat. Spoorboekloos forensen in de Randstad, maar dan wel boeren of winkelen met spoorboekje voor de inwoners van Rheden als ze een van de 37 spoorovergangen willen gebruiken. “Met 90 treinen door je achtertuin heb je geen wascentrifuges meer nodig”, zette hij zijn visie kracht bij.