Ambachtsbeleid in de Regio
Een jaar geleden werd ik gebeld vanuit het Regiobestuur Toscana of we in Nederland een ambachtsbeleid hebben. Ik moest de afgelopen dagen daaraan denken. Gisteren bij het bezoeken van van Bommel in Moergestel, het kopen van een Riesel Witte Wijn van de Colonjes en vanmiddag bij een flitsbezoek aan het textielmuseum in Tilburg. Nee, we hebben geen ambachtsbeleid in de regio. Er zijn wat projecten, zoals rond wijnbouw in de Achterhoek, maar er is geen bredere visie op wijnbouw in Gelderland laat staan aansluiting bij ervaringen elders in Europa terwijl daar wel netwerken bestaan. Ik vind het tijd om een nadere verbijzondering van het MKB beleid te doen gericht op ambacht, vooral als het gaat om kapitaalintensieve ambacht zoals wijnbouw, de ververij met natuurlijke verfstoffen Forale in Zutphen of Breierij de Reuver in Beneden Leeuwen.
Als je bij Van Bommel bent, dan wordt je heel bescheiden maar ook heel bezorgd. De familie maakt al negen generaties schoenen. Dat doen ze hoofdzakelijk in het Goodyear systeem waarbij de schacht van de schoen met een dubbel stiksel aan de zool zit. Daardoor kan een schoen herzoold worden en kan langer meegaan. Maar je raakt ook bezorgd, want de productie van deze schoen hangt af van handwerksmannen met een unieke combinatie van kunde en ervaring. En deze heren zijn geen 30 meer. Mooi maar wat heeft dit met D66 te maken.
In de eerste plaats dat producten die langer meegaan beter voor het milieu zijn omdat de ratio tussen milieubelasting en gebruik veel beter is dan bij een product dat eerder weggegooid wordt. dat betekent dat een duurzaamheidsstrategie ook een strategie van kwaliteit is. Kwaliteit is overigens niet duur, als je de prijs omslaat per gebruiksmoment. dat betekent dat we het duurzaamheidsdenken niet alleen in proces moeten zoeken maar ook consubeteren. Daarom ben ik ook zo blij dat D66 de deur heeft geopend om BTW differentiatie naar milieu-effect in te voeren.
Ten tweede dat ambacht verdwijnt en dat de afbouw van de industrie in West-Europa zo hard gaat dat vakmanschap verdwijnt. Het gaat daarbij niet alleen om hoogwaardige kennis maar ook de perfecte routine van de handwerker. Vorige week is de laatste looier van boxcalf failliet gegaan, dat betekent dat een categorie soepele herenschoenen vanaf 2011 niet meer gemaakt worden. De Goodyear machine waarmee de Goodyear schoen gemaakt wordt, kan sinds 2000 niet meer vervaardigd worden. dat betekent een run op tweede hands machines en de noodzaak van hoogwaardige schoenen zelf machines te kunnen aanpassen en herstellen. Ik voind dat D66 de oproep van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel moet oppakken om een ambachtsbeleid op te zetten. Gelderland kan daarbij als proeftuin dienen met haar stoffeerders in het Rivierenland, gieterijen in het IJsseldal en wijnmakers op de stuwwallen.
In de derde plaats zijn traditionele bedrijven niet autistisch voor nieuwe ontwikkelingen. Social media nemen een belangrijke plaats in bij de marketingstrategie van van Bommel. Internet wordt een steeds belangrijker verkoopkanaal en de winkel wordt meer een show-room dan een depot. Dat betekent dat winkelstraten niet meer opslagplaatsen zijn die tot de uitverkoop wachten op klandizie maar steeds meer tentoonstellingen en adviescentra, waarna de goederen digitaal wordt besteld en thuis worden geleverd. dat wil zeggen dat de binnenstad ook veranderd, en nog meer de af- en aanvoer van vrachtwagens naar binnensteden.
De schoenmaker blijft niet langer bij zijn leest, de politicus kan de politiek uit elk verhaal trekken.