Digitaal’66 Democraten Online
Laat ik toegeven, ik ben er verslaafd aan: Google Analytics. Elke dag kun je zien hoeveel mensen je site bezoeken, waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan. Het is een onmisbare tool in het verhogen van mijn digitale effectiviteit. Niet alleen nu, tijdens de campagne voor het Voorzitterschap, maar ook tijdens de campagnes en vooral de permanente campagne.
Digitale permanente campagne
De oproep van Digitaal’66 was iets waar ik al jaren op wachtte. Ik doe mee aan campagnes sinds 1994, de laatste jaren vaak in een leidinggevende rol. Ik heb gemerkt dat er weinig wetenschap en veel ambacht achter de organisaties van campagne schuilt. Een fout die we kunnen maken, is dat we nu verwachten dat digitale methodes hun werking statistisch bewijzen, en dat de traditionele methodes gewoon doorgaan.
Praten is zilver, luisteren is goud
Laat ik beginnen te zeggen dat voor D66 de klassieke folder, die deur aan deur in de bus wordt gegooid wordt geschiedenis is. Folderen gaat alleen nog maar in combinatie met menselijk contact. Ik denk niet dat we zonder canvassen kunnen (deur aan deur in gesprek gaan), zonder straatacties en zonder stationsacties. Omdat politiek dan ook een gezicht krijgt en omdat het informatie geeft die de campagne kan voeden.
Dat is de tweede les van Digitaal’66 en die les moesten we maar eens vanaf 1966, luisteren levert meer stemmen op dan praten. We moeten niet tegen en over mensen praten maar met mensen. Campagnes hebben ook waarde dat ze leiden tot aanscherping van de boodschap. dat moeten we maar eens beter organiseren (feed-back van canvas acties bijvoorbeeld.
Zenden=nieuwswaarde
De derde les is dat wat je zend vooral nieuwswaarde moet hebben. Ik geloof wel in de kracht van smart mobs, van creatieve acties die in beeld en geluid je boodschap verwoorden. Het geschreven woord, dat is voorbij. We gaan met elkaar in gesprek Digitaal 66.
Mijn inzet is dat de daarbij een bestuurslid benoemen die de digitale/permenante campagne en discussie in de partij gaat organiseren.