Brexit kostbare grap (op NOS)
Niet alleen in Brussel vinden ze dat de Britten moeten betalen voor de brexit, ook Nederlandse regionale politici zeggen dat. “De Britten moeten hun beloftes nakomen”, zegt provinciebestuurder Michiel Scheffer van de provincie Gelderland. De afgelopen jaren heeft de EU allerlei subsidies beloofd, waarvoor ook de Britten hebben getekend, zegt hij. Die subsidies worden pas na de brexit uitbetaald.
Een deel van die verplichtingen ligt in Gelderland. Op een industrieterrein in Arnhem, bijvoorbeeld is een plein met 50 laadpalen voor elektrische auto’s aangelegd. Het bedrijf achter het laadplein wil het plein verder ontwikkelen en dat gebeurt met een Europese subsidie.
Toekomst
“Het plein moet slimmer worden”, zegt Mereille Klein Koerkamp van Allego. “Niet alle auto’s hoeven tegelijkertijd stroom te krijgen. Het idee is dat je de ene auto sneller stroom geeft, omdat hij eerder weggaat terwijl zijn buurman misschien pas later weggaat en wel even kan wachten tot de wind waait.”
Het is een techniek voor de toekomst, waar nu nog niet genoeg geld mee te verdienen is. Daarom kreeg het project Europese subsidie. Maar die subsidie is nog niet uitbetaald. Pas in 2020 volgt de betaling, zoals dat vaak gaat met Europese subsidies.
Het probleem is dat tegen die tijd de Britten uit de EU zijn gestapt en dus niet meer meebetalen. Een gat in de subsidiebegroting dreigt, vrezen lokale bestuurders. Michiel Scheffer van de provincie Gelderland is bang dat hij dat gat uiteindelijk zal moeten dichten. En dat is volgens de gedeputeerde onacceptabel.
Het is alsof ze voor het einde van de maaltijd van tafel gaan en de rekening laten liggen.
Michiel Scheffer, provinciebestuurder Gelderland
“Het besluit om dit plein te gaan bouwen is in 2016 genomen, op basis van afspraken die de Britten mee ondertekend hebben in 2013 en 2014. Het is alsof ze voor het einde van de maaltijd van tafel gaan en de rekening laten liggen. Je hebt wel gekozen, je hebt wel gegeten. De rekening niet betalen is dan onbehoorlijk.”
Na de brexit
Het laadplein in Arnhem is maar één voorbeeld van een Europees subsidieproject dat nog doorloopt tot na de brexit. Alleen al in Nederland zijn er honderden van zulke voorbeelden. In heel Europa zijn het er duizenden. De totale rekening voor lokale en regionale overheden loopt mogelijk dan ook in de miljarden euro’s.
In Groot-Brittannië voelen ze tot nu toe weinig voor het betalen van zo’n miljardenbedrag, na de brexit. EU-politici hopen dat daar vandaag verandering in komt als premier May een langverwachte brexit-toespraak houdt in Italië. Daar zou ze kunnen beloven dat ze die rekeningen wel betaalt, ook al zal dat haar bij haar eigen kiezers niet populairder maken.
Volgens Michiel Scheffer is er wel degelijk een goede reden voor de Britten om te betalen. “Ze willen nog handel drijven met ons. Dus een douane-unie of een vrijhandels-akkoord. Willen ze dat hebben, dan moeten ze wel op een nette manier vertrekken.”