Villa Mondriaan

Vandaag, maandag 20 mei waren mijn vrouw en ik naar Winterswijk getogen voor de opening van de Villa Mondriaan. Om Winterswijk te bereiken is de klim van Aalten naar het Plateau niet eens de zwaarste hindernis. Op deze “koopzondag” passeer je eerst een file bij de IKEA in Duiven en ietsje later Obelink bij Winterswijk. Ik ben blij dat D66 pleit voor een betere spreiding van winkeltijden. Persoonlijk fiets ik liever op zondag, dat kan ook een inzet voor naastenliefde zijn. Maar terzake, we gingen naar Winterswijk voor de opening van de Villa Mondriaan.
De Villa Mondriaan brengt het huis waar Pieter Mondriaan (1872-1944) zijn jeugd doorbracht weer tot leven, met een fijne selectie van jeugdwerk waarin het ontstaan van zijn handschrift zichtbaar wordt. Daarnaast nodigt het Museum kunstenaars om in debat te gaan met het werk van Mondriaan.  Zoals altijd, valt het me op, dat het tot stand brengen van zoiets als de Villa Mondriaan het werk van decennia is. Op de plek van de Villa Mondriaan was in 1984 grootschalige woningbouw voorzien. De gemeenteraad, op D66 lid Bea Nuis na, gaf niets om het huis. Het lag echter aan Mw. Elisabeth Nijhuis-Wiggers, dat het huis gespaard bleef en ze heeft als geen ander geijverd voor de komst van een museum. Ze vond een medestander in Wim van Krimpen, kandidaat raadslid voor D66 in Rotterdam, maar vooral bekend als directeur van de Kunsthal en het Gemeentemuseum in Den Haag.

Vanaf het najaar 2012 gaat het snel. Het pand wordt aangekocht door Jolgersma, en in zes maanden moet een Museum gerealiseerd worden. Er wordt een investeringsbijdrage aan de provincie gevraagd voor inrichting en museale voorzieningen. Deze bijdrage wordt versneld na een motie van een statenmeerderheid. Het Gemeentemuseum en een aantal particulieren leveren schilderijen in bruikleen. Op pinkstermaandag is het Museum geopend. het Museum is bescheiden van omvang,geeft een goed beeld van het vroege werk van Mondriaan en is zonder meer een aanwinst voor liefhebbers. Beleidsmatig is het een mooie manier voor grote musea om delen van hun depots aan een groter publiek te tonen. D66 heeft sinds 1998 al gepleit voor een actiever beheer van collecties in depots (toen door Aad Nuis). Dit is een mooi voorbeeld.

Van groter belang is de combinatie met de komst van de twee musea met de Melchers collectie: Willink in Ruurlo en de neo-realistische werken in Gorssel. Zo ontstaan een museaal arrangement in de Achterhoek. Jolgersma, onderbouwt zijn keuze voor Mondriaan met een pleidooi “om de achterhoek levend te houden”. Telkens weer laat de Achterhoek zien dat haar zelforganiserend vermogen sterk is. Niet zeuren, doen.   De detailhandel in Winterswijk heeft Mondriaan al omarmd voor een stukje  citymarketing. Niet alle lokale ondernemers trouwens…

Geslaagde Citymarketing in Winterswijk

... maar Rembrandt in Winterswijk?